24مارس 2022 - بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در مجله Diabetic Medicine منتشر شده است، مصرف متفورمین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های تخریب کننده ی عصبی[1]- مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون - در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است.

متفورمین یکی از داروهایی است که به طور گسترده در جهان تجویز می شود و به عنوان اولین درمان دارویی برای دیابت نوع 2 در نظر گرفته می شود. بخوبی مشخص شده است که این دارو چندین مزیت بالقوه نسبت به بسیاری از داروهای دیگر برای دیابت نوع 2 ارائه می دهد، از جمله تمایل به کاهش وزن متوسط ​​و عدم افزایش قابل توجه خطر هیپوگلایسمی (افت قند خون). متفورمین همچنین دارای خطرات خاصی است، از جمله خطر بیشتر کمبود ویتامین B12 و ایجاد ناراحتی های گوارشی در بسیاری از افراد در اوایل شروع مصرف دارو؛ اما هر دوی این مشکلات بالقوه معمولاً بدون قطع کامل متفورمین قابل رفع هستند، مانند تغییر به نوع متفورمین طولانی رهش یا مصرف مکمل ویتامین B12. مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف متفورمین ممکن است فوایدی را برای سلامتی ارائه دهد که مستقیماً با کنترل قند خون مرتبط نمی باشند، از جمله کاهش خطر زوال عقل و کندتر شدن پیشرفت بیماری مزمن کلیوی.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان داده‌های مطالعات مختلف مبتنی بر جمعیت را بررسی کردند که شامل اطلاعاتی در مورد استفاده از متفورمین و تشخیص‌های جدید بیماری‌های عصبی در افراد مبتلا به دیابت بود. آنها 12 مطالعه را یافتند که دارای نوع داده مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آنها بود که در مجموع شامل 194792 فرد مبتلا به دیابت - 94462 مصرف کننده ی متفورمین و 100330 بیمار که تحت درمان با متفورمین نبودند.

متفورمین با کاهش خطر بیماری های عصبی مرتبط است

به طور کلی، محققان دریافتند که مصرف کنندگان متفورمین 23 درصد کمتر از افرادی که از متفورمین، استفاده نمی کردند، در معرض ابتلا به بیماری های مخرب عصبی هستند. اما فواید ظاهری مصرف متفورمین در برخی از گروه‌ها، از جمله مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت متفورمین - کسانی که دارو را حداقل به مدت چهار سال مصرف می‌کردند- بیشتر بود، بطوری که این افراد 71 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی بودند. در مطالعاتی که در کشورهای آسیایی انجام شد، مصرف متفورمین با 31 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مخرب عصبی مرتبط بود. به نظر نمی رسد ارتباط بین مصرف متفورمین و بیماری های عصبی بر اساس طراحی خاص هیچ مطالعه ای تغییر کند، و همچنین هیچ تفاوت آشکاری بین بیماری های نورودژنراتیو خاص از نظر ارتباط با متفورمین وجود ندارد.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف متفورمین، به ویژه برای یک دوره ی چند ساله، به نظر می رسد با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مخرب عصبی مرتبط باشد. اما از آنجایی که در میان مطالعاتی که در آنالیز گنجانده شده بود، تفاوت قابل توجهی در نتایج وجود داشت، آنها برای تأیید اینکه مصرف متفورمین خطر ابتلا به بیماری های مخرب عصبی را کاهش می دهد، مطالعات بیشتری را توصیه کردند: کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده، که در آن افراد برای مصرف یا عدم مصرف متفورمین بطور تصادفی تعیین می‌شوند و نتایج در طول سال‌ها ردیابی می‌شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/01/metformin-linked-to-lower-risk-for-neurodegenerative-diseases/

 



[1]neurodegenerative diseases